LIONEL SMIT: "I love the connections beetwen sculpture and painting”
LIONEL SMIT: "I love the connections between sculpture and painting”
Lionel Smit nasce
trentacinque anni fa a Pretoria, capitale amministrativa del Sudafrica e
intraprende gli studi artistici seguendo le orme del padre scultore Anton. La
sua formazione è inizialmente mirata al mondo della scultura poi le sue
ambizioni artistiche si ampliano verso la pittura e la serigrafia. Come artista
contemporaneo si cimenta nella video-art e nelle installazioni pubbliche. La
tecnica da lui adottata in scultura è quella tradizionale della cera persa
nella fusione del bronzo. Nella pittura le sue opere sono andate via via
ingrandendosi come lui dice attraverso una lente d’ingrandimento, ridimensionandone
le forme, da tele a teleri, da piccole teste a enormi bronzi.
Nelle sue mostre spicca
lo studio monotematico per il volto umano femminile, non per le sue peculiarità
in quanto effige che può rimandare a ricorrenti concetti storici di status,
ma come ricerca verso un emozionale stato dell’individuo moderno. L’individuo
da lui è definito ibrido per
appartenenza etnica e sociale, risultato di un fenomeno sempre più diffuso
nella società attuale. Il pensiero dell’artista è rivolto verso la
globalizzazione mondiale e ai suoi risultati fisici di commistioni etniche,
viste dal suo occhio di sudafricano bianco. I suoi modelli sono anonimi e impressi nella sua memoria, dalle strade cittadine
si concretizzano nel suo studio, attraverso i suoi lavori con un osmotico
scambio scultoreo-pittorico e vice-versa.
Studi che a suo dire variano da un mese a due anni con non pochi
ripensamenti.
Il suo idolo classico è Caravaggio ma nella resa pittorica vi è
una frammentazione contemporanea che attraversa la storia dell’arte: impressionismo,
divisionismo, espressionismo, cubismo, drop-painting, ecc. Materie plasmate o
dipinte senza segni definiti o chiusi, linee spezzate ed apparentemente
incerte.
Lionel confessa senza
mezzi termini la sua predilezione per soggetti esteticamente belli, escludendo
quelli interessanti o caratterizzanti o particolari. Come un pittore di altri
tempi ne cerca l’ideale non il reale.
La scelta cade facile sul mercato che le
sue opere hanno nella società consumistica mondiale, ovvero quella del bel
dipinto nel grande soggiorno o del gigante bronzo in giardino, ma va benissimo
così, poiché, come si dice, non si vive
di sola arte. Sono moltissime le sue opere e altrettante le sue mostre
monografiche con titoli attraenti come Faces of Identity (2016), Obscura, Trace,
Origins (tutte del 2015). Opere che gallerie come la Everard Read di Londra, specializzata
nel trattare con artisti provenienti dal Sudafrica, espone e vende con successo.
Seguito nei suoi primi passi da Cynthia Reeves e da lei guidato al successo
attraverso mostre ed eventi, Lionel ha percorso molta strada dal premio
scolastico vinto come miglior pittore nella Pro Art School of Arts.
Nel suo
grande studio di Strand, Città del Capo, egli lavora come un novello Picasso
stacanovista, sulla cresta dell’onda del successo. Cromie di terre africane e
accesi colori puri si mescolano sulle tele e le patinature si sovrappongono alle
superfici plastiche. Gli elementi della sua espressione sono la costante
oscillazione tra realismo e fantasia uniti all’amore per le grandi superfici e dell’impegno
nella realizzazione di opere monumentali. E come lui stesso confessa, il
sottile piacere nella movimentazione delle sue opere dallo studio all’esterno,
che si potrebbe definire orgoglio
d’artista.
Esibizioni di Lionel Smit in corso:
Emerge |
Influx |
State |
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“I love the connections between sculpture and painting”
Lionel Smit
Lionel Smit was born thirty-five years ago in
Pretoria, South Africa's administrative capital and begun art studies following
the footsteps of his father, sculptor Anton. His training was initially
targeted at the world of sculpture and then his artistic ambitions widened
towards painting and screen printing. As a contemporary artist, his works are
in video art and in public installations.
The technique he uses in sculpture is
the traditional one of the lost wax in the bronze fusion. In painting, his
works go on growing, as he says, through a magnifying glass, resizing its
shapes, from canvases to large-scale paintings, from small heads to huge
bronzes. In his exhibits, the monothematic study for the female human face
stands out: not because of its peculiarities as a portrait that may refer to
recurring historical concepts of the status, but as a search for an emotional
state of the modern individual. He defines the individual as hybrid in terms of ethnicity and social
belonging, the result of an increasingly widespread phenomenon in the present
society.
The artist's thought is directed towards the worldwide globalization
and its physical results of ethnic mixings, seen from his eyes of a white South
African man. His models are anonymous
and imprinted in his memory: from the city streets they materialize in his
studio through his works, with an osmotic sculptural-pictorial exchange and vice versa. Studies that, in his words,
may vary from one month to two years, with not a few reflections. His classical
idol is Caravaggio but in his pictorial productions there is a contemporary
fragmentation that crosses the history of art: impressionism, divisionism,
expressionism, cubism, drop painting, etc. Molded or painted materials without
definite or closed traces, broken and seemingly uncertain lines.
Lionel frankly confesses his preference for
aesthetically beautiful subjects, excluding those which are interesting or
characteristic or particular. As a painter of past times he seeks the ideal not
the real. The choice fits easily the market that his works have in the global
consumerist society, that of a beautiful painting in the great living room or a
giant bronze in the garden, but it is fine, because, as it is said, you do not
live by art alone. There are many of his works and monographs with attractive
titles such as Faces of Identity (2016), Obscura, Trace, Origins (all dated
2015).
Works that galleries such as Everard Read of London, specialized in
dealing with artists from South Africa, exhibit and sell successfully. Followed
in his first steps by Cynthia Reeves and led by her to success through
exhibitions and events, Lionel has come a long way from the school prize won as
the best painter in the Pro Art School of Arts. In his great studio in Strand,
Cape Town, he works as a workaholic novel Picasso, riding on the crest of the
wave of success. African earthy colors and pure bright colors blend on the
canvases and the coatings overlap with the plastic surfaces. The elements of
his expressions are the constant oscillation between realism and fantasy
combined with the love for large surfaces and the commitment to the realization
of monumental works. And, as he himself confesses, the subtle pleasure in
moving his works from his studio to the outside, which could be defined as artist pride.
Ongoing exhibitions by Lionel Smit:
- Emerge from the 1st to the 20th of September 2017, in
Sydney;
- Exposed from the 22nd of July to the
21st of October 2017, Vermont, USA;
-
Influx throughout 2017 in Rhode Island, USA;
- State from the 24th of August to
the 27th of September 2017, Johannesburg.
Paola Scalise